یافاطمه .... (س)
|
عمریست که از داغ غمش سوخته ایم
دلسوخته ی عمر کم فاطمه ایم
فرياد دل محسن زهرا اين بود
اي كاش در سوخته مسمار نداشت
|
|
عمریست که از داغ غمش سوخته ایم
دلسوخته ی عمر کم فاطمه ایم
فرياد دل محسن زهرا اين بود
اي كاش در سوخته مسمار نداشت
|
پيامبر اكرم(صلی الله عليه و آله):
جان ما قربان جانِ فاطمه
آمده فصلِ خزانِ فاطمه
هر که گوید با دو چشمی خون فشان
لعنتی بر دشمنانِ فاطمه
دل بسوزاند ز هر عاشق دلی
یاد جسمِ نیمه جانِ فاطمه
فاطمیه موسم اشک و عزاست
صد امان از کودکانِ فاطمه
بهرِ مادر روضه خوانی میکند
مهدی صاحب زمانِ فاطمه
از همان اشکِ روان فاطمه
گوید از میخ و در و دیوار و دود
علتِ قدِ کمانِ فاطمه
چون بقیع آید به خاطر میرسد
نیمه شب جسمِ جوانِ فاطمه
نالهها پر میکشد وقتی که او
گوید از قبرِ نهانِ فاطمه
قال رسول الله « صلی الله عليه و آله وسلم » :
﴿ فَاطِمَةُ بَضعَةٌ مِنِّی فَمَنْ آذَاهَا فَقَدْ آذَانِی ﴾
فاطمه پاره تن من است، پس هرکس او را آزار دهد مرا آزار داده است .
توضيح و بيان حديث
حضرت زهرا « سلام الله عليها » دختر پيامبر اکرم و همسر امير المؤمنين « عليهما السلام » می باشد.
او کسی است که خداوند متعال سوره کوثر را در شأن او نازل نموده و کسی است که عالم هستی به خاطر او آفريده شده است(1). او به تعبير امام باقر « عليه السلام » کسي است که خداوند متعال عالم هستی را به نور او روشن نموده است .
در اين حديث شريف پيامبر اکرم می فرمايد اذيت و آزار دخترم فاطمه اذيت و آزار من است و طبق آيه شريفه اذيت وآزار پيامبر بهتان و گناهي آشکار است(2). و نيز اذيت وآزار دهنده پيامبر موجب لعن و نفرين خداوند متعال و مستحق عذابی دردناک است(3).
طبق گواهی تاريخ شکی نيست که حضرت زهرا سلام الله عليها توسط غاصبين خلافت مورد اذيت و آزار قرار گرفتند و هر کس تحت هر شرايط وبه هر گونه اسباب اذيت و آزار حضرتش را فراهم نموده است بدون شک پيامبر خدا را اذيت کرده و هر کس پيامبر خدا را اذيت کرده خدارا اذيت کرده است وهرکس خدا را اذيت کند در دنيا و آخرت مورد لعن واقع می گردد.
1- حديث شريف کساء 2- احزاب 58 3- احزاب 57
زندگي كوتاه حضرت فاطمه با غم و اندوه و نيز با تلاش و سختي
همراه بود. او زندگي بسيار مشكلي را پشت سر گذاشت
ولي هرگز لب به شكايت باز نكرد، بلكه همواره خداي بزرگ
را شكر ميكرد و راضي بود . روايت شده روزي رسول خداحضرت
فاطمه را ديد كه لباس خشني بر تن داشت و با دستهاي
مباركش آسياب ميكرد در حاليكه طفل كوچك خود را هم شير
ميداد. رسول خدا گريان شد و فرمود: اي دختركم، تلخي اين
دنيا را بچش، براي رسيدن به شيريني آخرت. حضرت فاطمه نه
تنها لب به شكايت باز نكرد، بلكه عرض كرد: اي رسول خدا، من
خدا را براي نعمتهايش سپاسگزارم. و نيز روزي اميرالمؤمنين
از رسول خدا خواست اگر ممكن باشد براي فاطمه مستخدمه اي
بگيرد، اما رسول خدا تسبيح فاطمه را به آنها تعليم فرمود. حضرت
زهرا پس از شنيدن اين دستور پيغمبر اكرم سه بار فرمود: من از
خدا و رسولش راضيم.
امام باقر (ع) فرمود: زيرا او از هر ناپاكي ظاهري و هر گونه ناپاكي دامن، مبري است.
و نيز طبق روايات متعدد، آيه تطهير( انما يريد الله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيرا) درباره حضرت فاطمه نازل شده است. پس فاطمه طاهره است زيرا هر گونه رجس و پليدي و ناپاكي از وجود مقدسش دور است.


فاطمهصديقهطاهرهزكيهراضيه
مرضيه
رسولخدا (صلّی الله عليه وآله):
إنَّ اللهَ یَغْضَبُ لِغَضَبِ فَاطِمَةَ، وَ یَرْضَی لِرِضَاهَا.
خداوند با خشم فاطمه به خشم میآید و با
خشنودی او خشنود میشود.
Surely, god will be angered by
Fatimah’s displeasure and will be
pleased by her pleasure.
بحار الأنوار، ج 43، ص320

خیز و بیا رو بسوی خانه کن
گیسوی طفلان مرا شانه کن


اثر دستستم از رخ نيلى نرود
هرگز از ياد على، ضربتسيلى نرود

برترين بانوى جهان
ارزش انسانها مسلماً يكسان نيست، بعضى از مقربترين فرشتگان الهى برترند، و بعضى از درندهترين حيوانات پائينتر، و آنچه به اين انسان ارزش مىدهد بر اساس معرفى قرآن و اسلام همان «علم و ايمان و تقوى و ملكات فاضله انسانى» است.
با توجه به اين معيارها بانوى اسلام فاطمه زهرا (س) برترين زنان جهان - در لسان پيامبر(ص) - معرفى شده است.
در روايات فراوانى كه در منابع معروف اهل سنت آمده تصريح شده است كه فاطمه زهرا(س) افضل زنان جهان بود، آن سخنى است كه پيغمبر اكرم(ص) آنرا به تعبيرات مختلف بيان فرموده است:
1- در يك جا مىفرمايد:
«ان افضل نساء اهل الجنة خديجة بنت خويلد و فاطمة بن محمد(ص) و مريم بنت عمران و آسية بنت مزاحم»:
«برترين زنان بهشت خديجه دختر خويلد، و فاطمه دختر محمد(ص) و مريم دختر عمران، و آسيه دختر مزاحم است» (همسر فرعون)
2- در حديث ديگرى مىخوانيم پيغمبر اكرم(ص) در بيمارى وفاتش هنگامى كه بيتابى فاطمه را مشاهده كرد، فرمود:
«يا فاطمة الاترضين ان تكونى سيدة نساء العالمين، و سيدة نساء هذه الامة، و سيدة نساء المؤمنين»؟:
«اى فاطمه! آيا راضى نيستى كه تو برترين بانوى زنان جهان، و بانوى زنان اين امت، و بانوى زنان با ايمان باشى؟
در اينجا افضليت براى فاطمه(ع) به صورتى مطلق ذكر شده و نام هيچكس در كنار او مطرح نگرديده است.
3- در حديث ديگرى نيز از همان حضرت(ص) اين معنى به صورت مطلق آمده است، در آن هنگام كه فاطمه بيمار شده بود و پيامبر(ص) اين سخن را به جمعى از اصحاب گفت، آنها پيشنهاد كردند كه از بانوى اسلام(ع) عيادت كنند.
پيامبر برخاست و با جمعى از ياران به سوى خانه فاطمه(ع) آمد، نخست از بيرون خانه صدا زد كه دخترم خودت را بپوشان، چون جمعى از ياران به عيادت تو مىآيند، و از آنجا لباس دخترش فاطمه (ع) كافى نبود عباى خود را از پشت در به او داد!
پيامبر(ص) و ياران وارد شدند، و بعد از عيادت از خانه بيرون آمدند و رو به يكديگر كرده و از بيمارى فاطمه(ع) اظهار تأسف مىكردند، پيغمبر اكرم(ص) رو به آنها كرد و فرمود: «اما انّها سيدة النساء يوم القيامة».
بدانيد او بانوى تمام زنان در قيامت است.
4- در تعبير ديگرى كه در «صحيح بخارى» معروفترين منبع حديث اهل سنت - آمده از قول «عايشه» مىخوانيم:
روزى «فاطمه» (سلام اللّه عليها) نزد پيامبر(ص) آمد، راه رفتنش درست مانند راه رفتن او بود، پيغمبر اكرم(ص) فرمود: خوش آمدى دخترم! سپس او را طرف راست و يا چپ خود نشاند، بعد رازى در گوش او گفت، و به دنبال آن فاطمه گريان شد.
من (عايشه) گفتم چرا گريه مىكنى؟ بار ديگر پيامبر(ص) راز ديگرى به او گفت، فاطمه(س) خندان شد.
گفتم: من تا امروز شادى كه اينچنين با غم نزديك باشد نديده بودم، و از علت آن سؤال كردم.
فاطمه(س) گفت: من سرّ رسول خدا را فاش نمى كنم، و اين مطلب ادامه داشت تا پيامبر(ص) از دنيا رفت، آنگاه سؤال كردم، گفت:
مرتبه اول پيامبر(ص) به من فرمود جبرئيل هر سال يكبار قرآن را بر من عرضه مىداشت، امسال دوبار عرضه داشت، و من فكر مىكنم فقط به اين دليل است كه اجل من نزديك شده، و تو اولين كسى خواهى بود كه به من ملحق مىشوى من هنگامى كه اين سخن را شنيدم گريه كردم.
سپس فرمود:
ام ترضين ان تكونى سيدة نساء اهل الجنة و نساء المؤمنين؟!:
«آيا تو راضى نمى شوى كه بانوى زنان اهل بهشت يا زنان با ايمان باشى»؟ هنگامى اين سخن را شنيدم شاد و خندان شدم.
از بررسى مجموع اين احاديث به خوبى روشن مىشود كه اگر در يكجا فاطمه(س) يكى از چهار زن بزرگ جهان معرفى شده، هيچ منافاتى با اين معنى ندارد كه او از ميان آن چهار زن برترين آنها است.
شاهد اين سخن علاوه بر آنچه از لابلاى احاديث گذشته استفاده مىشد حديث زير است:
5- در كتاب «ذخائر العقبى» از ابن عباس از پيغمبر اكرم(ص) چنين نقل شده است:
«اربع نسوة سيدات سادات عالمهن: مريم بنت عمران و آسية بنت مزاحم و خديجة بنت خويلد و فاطمة بنت محمد(ص) و افضلهن عالما فاطمة(ع)».
«چهار زن بانوى بانوان جهان خود بودند: مريم دختر عمران و آسيه دختر مزاحم و خديجه دختر خويلد، و فاطمه دختر محمد(ص) و از همه آنها برتر فاطمه(س) بود.
تعبير به «افضليت» مسايل زيادى را در بردارد، و بيانگر مقام علمى و تقوى و ايثار و فداكارى و ساير ملكات فاضله است.
قرآن صريحا مىگويد: مريم با فرشتگان سخن مىگفت و آنها نيز با او سخن مىگفتند (آل عمران / 42و43 و آيات آغاز سوره مريم).
و نيز مىگويد: براى مريم غذاى بهشتى در كنار محرابش حاضر مىشد (آل عمران آيه 37).
و نيز مىگويد: مريم «صديقه» بود (مائده/75).
و مقامات ديگرى براى او، و زنان بزرگى مانند آسيه بيان مىكند، پيغمبر اكرم(ص) نيز مقامات بزرگى براى خديجه بيان فرموده.
روايات فوق يعنى روايات افضليت فاطمه(س) همه اين افتخارات و افزون بر آن را براى بانوى اسلام فاطمه زهرا(س) اثبات مىكند.
1. اين حديث رادر مستدرك الصحيحين ج 2 ص 497 آورده و سپس تصريح مىكند كه اسناد اين حديث صحيح است.
2. اين حديث نيز در همان كتاب ج 3 ص 156 نقل شده و باز تصريح مىكند كه سند آن صحيح است.
3. «حلية الاوليا» جلد 2 صفحه .142
4. «صحيح بخارى» كتاب بدء الخلق.
5. »ذخائر العقبى» صفحه 44 - «سيوطى» نيز «در المنثور» اين حديث را ذيل آيه «و اذ قالت - الملائكه يا مريم...» (آل عمران /42) آورده است.